Dziś wybór między automatyczną a manualną skrzynią biegów nie jest już tylko „sportowym” stylem jazdy. Automatyczne skrzynie biegów mają kilka wad, ale także wiele zalet.
Uprzedzenia dotyczące rodzaju narzędzi
Powszechne przekonania to wysokie zużycie paliwa i słabe osiągi. Ale to tylko częściowo prawda. To, czy te punkty nadal są prawdziwe, zależy przede wszystkim od rodzaju skrzyni biegów – ponieważ nie wszystkie systemy automatyczne są takie same. Aby rzucić na to nieco światła, przyjrzyjmy się bliżej wariantom.
Automatyczne skrzynie biegów – jakie typy istnieją?
Istnieją bardzo różne podejścia do budowy automatycznej skrzyni biegów. Każdy typ różni się swoimi zaletami i wadami w porównaniu z manualną skrzynią biegów, ale także między sobą. Aby to zrobić, musisz najpierw bardzo zgrubnie zrozumieć różnice między różnymi rodzajami transmisji.
PRZEKŁADNIA RĘCZNA
Automatyczna skrzynia biegów
Automatyczna skrzynia biegów z przemiennikiem momentu obrotowego jest najbardziej oryginalną formą automatycznej skrzyni biegów i znajduje się głównie w droższych pojazdach. Ten rodzaj skrzyni biegów ma dużą liczbę biegów – zwykle od 7 do 9, czasem 10. W manualnych skrzyniach biegów jest to zwykle od 5 do 6. Wiele biegów pozwala na pracę silnika na niskich obrotach nawet przy wyższych prędkościach. Oszczędza to paliwo.
Inne zalety tej przekładni to wysoki komfort jazdy i technologia niskiego zużycia. Wysoki moment obrotowy podczas ruszania jest szczególnie korzystny w przypadku ciężkich pojazdów i podczas ruszania pod górę. Wadą jest to, że są one zwykle cięższe, większe i droższe niż manualne skrzynie biegów.
Jest bardzo podobny w konstrukcji do manualnej skrzyni biegów. Ale nie musisz sam zmieniać biegów i chwytać. Procesy te są sterowane hydraulicznie lub elektrycznie. Ten typ przekładni jest stosowany głównie w małych samochodach i pojazdach użytkowych. W większości przypadków można w tym przypadku wybierać między ręczną przerzutką, dźwignią zmiany biegów lub trybem automatycznym.
Zaletami w porównaniu z automatyczną skrzynią biegów są niższe koszty i mniejsze wymiary. Zużycie zależy oczywiście od strategii zmiany. Jeśli wybierzesz go mądrze, możesz nawet zaoszczędzić paliwo. Jednak komfort zmiany biegów jest raczej umiarkowany. Wynika to częściowo z długich przerw w zmianie przełożeń i zauważalnych przerw w przyczepności.
Ze względu na zalety przekładni dwusprzęgłowej, ta gama produktów miała w ostatnich latach tendencję do zmniejszania się.
Wniosek
Stare uprzedzenia, takie jak wysokie zużycie paliwa i słabe osiągi, nie są już prawdziwe. Przede wszystkim nowoczesne automatyczne przekładnie hydrokinetyczne i dwusprzęgłowe skrzynie biegów zapewniają dobre zużycie paliwa. Coraz częściej tracą też swoją „niesportową” reputację. Obecnie wiele samochodów sportowych jest dostarczanych wyłącznie z automatycznymi skrzyniami biegów.
Zwłaszcza w przypadku małych samochodów należy jednak wziąć pod uwagę również wady. Zautomatyzowane manualne skrzynie biegów, które są tam zwykle instalowane, są często niedrogie i nie są idealnie dostrojone. Powoduje to powolne zmiany biegów, a zwłaszcza „szybki” kierowca lepiej radzi sobie z ręczną zmianą biegów. W przypadku przekładni dwusprzęgłowej należy wziąć pod uwagę większe zużycie eksploatacyjne. Na koniec każdy powinien sam rozważyć zalety i wady podczas obszernej jazdy próbnej.