Bardzo ważny, a jednak bardzo zaniedbywany element naszego samochodu – opony, to jedyne części, które łączą nasz samochód z powierzchnią drogi. To one dbają o Twoje bezpieczeństwo podczas pokonywania zakrętów i hamowania, zwłaszcza w deszczową pogodę. Ale wiele osób nawet nie wie, jak stwierdzić, czy ich opony są zużyte. Pomożemy przeprowadzić wstępną kontrolę ogumienia.
Zużyte opony są niebezpieczne i znacznie gorzej sprawdzą się podczas hamowania lub pokonywania zakrętów – jak więc sprawdzić, czy opony są zużyte? Pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, to mieć szybki przegląd całej opony. Podczas gdy przeciętna nowa opona pasażerska ma od 8 do 12 mm bieżnika w zależności od rozmiaru opony, minimalna norma to 1,5 mm bieżnika. Mniej niż ta wartość skończy się mandatem.
Kiedy polegasz na minimalnym bieżniku, pamiętaj, że dotyczy to najniższego poziomu na całej oponie, jaki możesz znaleźć, a nie najwyższego. Niektóre opony mogą mieć nieregularne zużycie, zwłaszcza jeśli ustawienie kół lub ciśnienie powietrza nie były dokładne. Musisz ocenić najgorsze wyniki, jakie możesz znaleźć. Pamiętaj, że awaria opony może mieć druzgocący wpływ na życie Twoje i pasażerów.
Pomiar zużycia opony to dość prosty proces. Producenci opon wbudowują „wskaźnik zużycia bieżnika” we wszystkie opony pasażerskie i 4×4. Wskaźnik ten znajduje się pomiędzy grzbietami bieżnika opony, co widać na poniższym przykładzie:
Czasami te małe wzniesienia mogą być trudne do znalezienia, szczególnie jeśli samochód stoi nisko nad ziemią i ma niskoprofilowe opony. Jeśli nie widać czoła opony, producenci zaznaczają również ścianę boczną opony strzałką, swoim logo lub innym oznaczeniem wskazującym, gdzie można znaleźć wskaźniki. Te wskaźniki można łatwo zobaczyć na tym zdjęciu:
Znaki te będą rozmieszczone regularnie na całym obwodzie opony. Jeśli spojrzysz na swoją oponę i bieżnik jest równy w dowolnym punkcie z tymi wskaźnikami, bieżnik ma 1,5 mm lub mniej i czas zmienić opony.
Pamiętaj, że jeśli widzisz, że Twoje opony zbliżają się do wskaźników zużycia, opłaca się je wcześniej wymienić. Badania potwierdziły, że Twoje droga hamowania wzrasta dramatycznie z każdym milimetrem bieżnika, który zużywa opony. Tak więc wymiana opon, zanim całkowicie się zużyją, jest najlepszą polityką.