W pierwszym półroczu o ponad 35% spadła sprzedaż nowych samochodów z napędem tradycyjnym. Wzrost sprzedaży zanotowały natomiast samochody z napędami alternatywnymi.
W pierwszej połowie roku w Polsce zarejestrowano 179,8 tys. nowych samochodów osobowych, co oznacza spadek rejestracji o ponad 35 proc. rok do roku – informuje PZPM i KPMG w raporcie „Branża motoryzacyjna”. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest pandemia COVID-19.
Spadki, prawie po równo, dotyczą zarówno klientów instytucjonalnych, którzy zarejestrowali 123,4 tys. nowych pojazdów, co przekłada się na spadek o 35,3 proc., oraz klientów indywidualnych, którzy nabyli 56,4 tys. nowych samochodów – o 35,6 proc. mniej niż w I połowie 2019 r.
Jedynym segmentem samochodów osobowych, który z liczbą ponad 26,8 tys. sprzedanych nowych aut zanotował wzrost – o 12,7 proc. – w pierwszym półroczu 2020 r. jest segment pojazdów z napędami alternatywnymi. Wśród aut tego typu największy, ponad trzykrotny wzrost sprzedaży (rok do roku) odnotowały hybrydy plug-in.
Spadła też produkcja zlokalizowanych w Polsce fabryk motoryzacyjnych. Wyprodukowały one w I półroczu ponad 201 tys. pojazdów – o 44,1 proc. mniej niż w I połowie 2019 roku. Produkcja samochodów osobowych spadła niemal o połowę, w grupie samochodów użytkowych i ciężarowych spadek był na poziomie 36 proc., natomiast produkcja autobusów przyhamowała najmniej, o 23 proc.
Największy spadek sprzedaży zanotowano w segmencie nowych pojazdów ciężarowych, co może oznaczać, że szefowie zarządzający firmami transportowymi w Polsce spodziewają się spadku zamówień.
W segmencie pojazdów osobowych na paliwa alternatywne klienci instytucjonalni kupili 20,6 tys. aut, co przekłada się na 14,5-proc. wzrost rok do roku. Klienci indywidualni z kolei do końca czerwca 2020 roku kupili ponad 6,2 tys. aut z napędem alternatywnym – o 7,1 proc. więcej niż w pierwszym półroczu ubiegłego roku.
Największy wzrost odnotowano wśród hybryd plug-in. Sprzedaż na poziomie 1370 aut oznacza wzrost o 210 proc. (rok do roku). W I półroczu w Polsce kupiono też 1,1, tys. samochodów w pełni elektrycznych, co oznacza wzrost o niemal 20 proc. W tym samym czasie sprzedaż tradycyjnych hybryd wrosła o niemal 30 proc.